شیشه رفلکس آیینه ای چیست

شیشه یکی از متریال‌هایی می‌باشد که امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد. شیشه رفلکس نیز یکی از انواع شیشه می‌باشد که به دلیل ظاهر زیبا و منحصر به فردی که به فضا و یا به ساختمان می‌دهد مورد استقبال بسیاری از معماران برای طراحی داخلی و خارجی قرار گرفته است. این نوع شیشه علاوه بر زیبا کردن ظاهری مزایای بسیار دیگری نیز دارد که این موضوع باعث شده که شیشه رفلکس یک شیشه شناخته شده با تقاضا بالا در بازار باشد. در این مقاله با مزایا و معایب شیشه آیینه ای و همچنین تفاوت آن با شیشه معمولی آشنا می‌شویم.

شیشه رفلکس چیست؟

شیشه رفلکس که به آن شیشه آیینه ای یا انعکاسی نیز می‌گویند، دارای قابلیت بازتاب نور می‌باشد و این مهم ترین ویژگی این نوع شیشه است و عملکرد آن بر اساس نور می‌باشد به طوری که در هر قسمت که نور بیشتر باشد در آن قسمت شیشه مانند آیینه عمل می‌کند و در سمتی که نور نباشد کاملا مانند شیشه معمولی عمل می‌کند. در واقع شیشه آیینه ای همان شیشه معمولی می‌باشد که در آن با استفاده از وکیوم‌های قوی و پلاسمای القایی، لایه نازک از فلزات مختلف بر روی آن پرداخت می‌شود همین موضوع باعث تفاوت و تغییر رنگ آن با شیشه معمولی می‌شود.

عملکرد شیشه رفلکس در روز و شب

ترکیبات شیمیایی استفاده شده در شیشه رفلکس باعث می‌شود میزان انعکاس نور و رنگ شیشه تغییر پذیر باشد. همانطور که بالاتر ذکر شد شیشه آیینه ای در فضایی که نور وجود داشته باشد مانند آیینه عمل می‌کند در نتیجه در طول روز که بیرون روشن تر از داخل است شیشه‌ها مانند آیینه عمل می‌کنند اما زمانی که هوا به سمت تاریکی می‌رود و فضای داخلی روشن تر از بیرون می‌شود مانند یک شیشه معمولی عمل می‌کند و فضای داخل کاملا مشخص می‌شود.

انواع شیشه رفلکس از نظر رنگ

رنگ شیشه رفلکس تغییر پذیر است و نوع شیشه در رنگ‌های متنوعی قابل سفارش و ساخت می‌باشند هر کدام از این رنگ‌ها ویژگی متفاوتی در بازتاب نور دارند. در ادامه با انواع آن آشنا می‌شویم:

دودی

این نوع شیشه رفلکس ساختمان ‌های مسکونی طرفدار بیشتری دارد زیرا نسبت به بقیه رنگ‌ها کمتر نور را بازتاب می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود نور وارد فضای خانه شود و فضا را روشن شود.

طلایی

مهم‌ترین ویژگی که باعث می‌شود این نوع از شیشه رفلکس طرفدار زیادی داشته باشد زیبا و منحصر به فرد کردن فضا یا ساختمان می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های شیشه انعکاسی طلایی این است که نور فضا داخلی را به میزان بالا کاهش نمی‌دهد.

نقره‌ای

این نوع شیشه که به آن شیشه رفلکس آیینه‌ای نیز می‌گوییند پرطرفدارترین رنگ این نوع شیشه می‌باشد زیرا این مدل خاصیت بازتابندگی و انتقال نور بیشتری نسبت به سایر رنگ‌ها دارد و برای محیط‌های کم‌نور بسیار مناسب می‌باشد.

تیتانیومی

با نصب این رنگ شیشه رفلکس شما علاوه بر حفظ حریم خصوصی و جلوگیری از دید به داخل فضا از بیرون ، از نور و روشنایی بیرون استفاده خواهید کرد از دیگر مزایای این رنگ می‌توان به جلوگیری از ورود اشعه مضر خورشید و کاهش گرما و سرما ورودی به ساختمان اشاره کرد.

انواع شیشه رفلکس

انواع شیشه آیینه ای از نظر نوع شیشه

شیشه ، شیشه‌های رفلکس با توجه به نوع کاربری که دارند نیز با یکدیگر متفاوت است برای مثال از نظر تک جداره یا دوجداره بودن و یا از لحاظ ضخامت با یکدیگر متفاوت‌اند باید به این نکات توجه کنیم تا بهترین انتخاب را با توجه به فضا و کارایی داشته باشیم.

شیشه آیینه ای دوجداره

امروزه در بسیاری از ساختمان‌های نوساز از شیشه دو جداره استفاده می‌شود. این نوع شیشه برخلاف شیشه تک جداره دارای ضخامت بالایی می‌باشد. در نتیجه میزان تابش نور و گرما به داخل فضا را کاهش می‌دهد. به طوری که نور وارد شده به فضا 61 درصد و گرما عبوری از بیرون به داخل 63 درصد می‌باشد.

شیشه آیینه ای سکوریت

همانطور که می‌دانید شیشه سکوریت از مقاوم ترین و محکم ترین شیشه‌های موجود در بازار می‌باشد در نتیجه برای مقاومت بیشتر بهتر است که در ساخت شیشه رفلکس به جای شیشه معمولی از شیشه سکوریت استفاده شود تا از بروز خطر و شکستن شیشه تا حد امکان جلوگیری شود. در فضاهایی که نیاز به شیشه رفلکس با ابعاد بزرگ داریم بهتر است از شیشه سکوریت با ضخامت بالاتر برای استحکام بیشتر استفاده شود.

شیشه آیینه ای در چه فضاهایی کاربرد دارد؟

استفاده از این نوع شیشه هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و شیشه رفلکس کاربرد‌های زیادی در فضاهای داخلی و خارجی دارد. همین موضوع باعث شده است که یکی از شیشه‌های پرطرفدار به حساب بیاید. در ادامه به انواع کاربرد شیشه آیینه ای اشاره می‌کنیم:

  • نمای شیشه ای ساختمان
  • پارتیشن شیشه ای با حفظ حریم خصوصی
  • راهرو ورودی ساختمان‌ها
  • اتاق‌هایی که رو به نور نامطلوب خورشید می‌باشند
  • قابل استفاده در دکوراسیون داخلی
  • اجرا نرده شیشه‌ای
  • اتاق بازجویی

شیشه رفلکس

مزایا شیشه رفلکس

  • ایجاد ظاهری زیبا و منحصر به فرد برای ساختمان و یا فضا داخلی.
  • دید کامل و واضح از داخل به بیرون.
  • در طول روز دیگر نیازی به پرده ندارید زیرا با استفاده از شیشه رفلکس از بیرون به داخل فضا هیچ‌گونه دیدی ندارد.
  • این نوع شیشه از ورود گرما زیاد از فضا بیرونی به داخل در فصل گرما و از ورود سرما به داخل در فصل سرما جلوگیری می‌کند. در نتیجه باعث صرفه جویی در انرژی می‌شود.
  • هیچ محدودیتی در استفاده از این نوع شیشه نیست.
  • تنوع رنگی زیاد شیشه رفلکس باعث می‌شود که با ساختمان و یا دکوراسیون داخلی شما هماهنگی ایجاد شود.
  • از ورود اشعه مضر خورشید به داخل فضا جلوگیری می‌شود.

معایب شیشه آیینه ای

این نوع شیشه تنها یک ایراد دارد آن هم این است که نور ورودی به فضا را کاهش می‌دهد و این موضوع برای کسانی که به نور زیاد در فضا علاقه دارند ممکن است خوشایند نباشد.

البته همانطور که در بالا ذکر شد رنگ‌های مختلف شیشه رفلکس باعث می‌شود میزان نوری که به فضا وارد می‌شود افزایش یا کاهش یابد.

قیمت شیشه رفلکس

به دلیل استفاده از فلز داخل شیشه رفلکس، این نوع شیشه نسبت به شیشه معمولی قیمت بالاتری دارد. اما نمی‌توانیم یک قیمت واحد برای شیشه آیینه ای در نظر بگیریم؛ زیرا به عوامل بسیاری بستگی دارد که با توجه به سفارش شما متغییر می‌باشد از جمله: تک جداره یا دو جداره بودن، ضخامت شیشه، شیشه سکوریت یا معمولی، ابعاد و اندازه و…

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.8]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *