آشنایی با نکات اولیه برای استفاده از نرده شیشه ای در پروژه های ساختمانی

الزامات و نکات استفاده از نرده شیشه ای

مقدمه

 

یکی از جنبه های استفاده از شیشه در ساختمان که امروزه بسیار مورد توجه معماران قرار گرفته است، نرده شیشه ای است. به دلیل آنکه شیشه های لمینیت و حرارت دیده بعنوان مصالح جدید شناخته می‌شوند و تحقیقات در این زمینه همچنان به حدی نرسیده است که استانداردهای کاملی در رابطه با آن تدوین شود، بسیاری از افراد هنوز ترجیح می‌دهند بعنوان یک المان بار بر به شیشه نگاه نکنند. از طرف دیگر بدلیل ماهیت پیچیده و ساختار مولکولی شیشه که بصورت آمورف شناخته می‌شود، الگوی شکست یکنواخت نبوده و رفتار آن تا حدودی وابسته به ساختار مولکولی می باشد. و پدیده شکست ناگهانی یا به اصطلاح خود کشی شیشه به این ساختار و مواد ناخالص موجود درشیشه از جمله سولفات نیکل وابسته است. با وجود همه تفاسیر بالا در حال حاضر استانداردهای وجود دارند که با استفاده از نتایج آماری حاصل از آزمایش های پر هزینه شیشه های مختلف توانسته اند با یک احتمال شکست مشخص(معمولا 8در1000) روابطی برای استفاده از شیشه در ساختمان بیان کنند. در کنار این استاندارد ها راهنما هایی وجود دارند که براساس تجربه روابط یا روند هایی پیشنهاد نموده اند که باعث کاهش خسارات در زمینه استفاده شیشه بعنوان المان بار می شوند. و نهایتا الزاماتی برای ایمنی و حفاظت اماکن و افراد وجود دارد، به‌عنوان نمونه سازمان آتش نشانی با همکاری سازمان های تدوین استاندارد جهت سرویس دهی مناسب و کاهش صدمات در حین حادثه الزاماتی تدوین کرده است که لازم الاجرا بوده و فارغ از مصالح شیشه ای برای هر مصالح دیگری نیز باید رعایت شود.در این ارائه سعی شده الزامات مقررات ملی ساختمان ایران از جمله بارگذاری و حفاظت در برابر حریق بیان شود همچنین الزامات استاندارد های معتر اروپا و آمریکا گفته می شود. در ادامه نکات مفید و راهبردی که در راهنماها آورده شده نیز بیان می شود. و نهایتا شرایط انجام آزمایش روی نرده شیشه ای که بر اساس استاندارد ASTM می باشد نیز بیان شود.

با استفاده از شیشه های لمینیت بعنوان نرده می توان از امکانات ویژه این نوع از شیشه ها استفاده نمود. بعنوان مثال لایه میانی می تواند بصورت شفاف، رنگی و دارای چاپ طرح به شکل دلخواه باشد. شیشه نرده می‌تواند بصورت تخت یا منحنی ساخته شود.

                      نرده شیشه اینرده شیشه ای منحنی راه پله      

تکیه گاه های نرده می تواند بصورت گیره های پیوسته یا ناپیوسته و یا نگهداری با استفاده از سوراخکاری و پیچ اجرا شود.

نرده شیشه ای پوینت فیکس – تکیه گاه ناپیوسته

نرده شیشه ای پوینت فیکس - تکیه گاه ناپیوسته

 

مراحل نصب نرده شیشه ای اکسپوز یا رو کار با تکیه گاه پیوسته (پروفیل ایزی گلس)

مراحل نصب نرده شیشه ای با تکیه گاه پیوسته

مراحل نصب نرده شیشه ای اکسپوز یا روکار با تکیه گاه منقطع(پروفیل آکپا)

مراحل نصب نرده شیشه ای با تکیه گاه منقطع

نرده شیشه ای با هندریل

برای نرده، شیشه های لمینیت مزایای قابل توجهی نسبت به شیشه های یکپارچه دارند. به‌عنوان نمونه می توان گفت در صورت ایجاد شکست در شیشه، لایه میانی اجازه جدا شدن قطعات شیشه را نمی‌دهد و تکه های خرد شده شیشه سر جای خودشان باقی مانده و به لایه میانی می چسبند و این عملکرد برای ایمن نگه داشتن محیط بسیار مناسب است. با استفاده انواع مختلف شیشه ها و طلق‌های میان لایه ترکیب های متنوعی از شیشه ها بوجود می آید که برای این محصولات شیشه های سکوریت، نیمه سکوریت باید بر اساس استاندارد ASTM C 1048 بوجود آمده باشند.علاوه بر اینکه وجود طلق لمینت باعث رفتار بهتر بعد از شکست می شود، جنس طلق نیز حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال شکل زیر شکست یک نرده شیشه ای در 3 حالت بدون طلق، طلق PVB و طلق SG نشان داده شده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت شیشه سکوریت با شیشه معمولی و لمینت

ساختار شیشه لمینت شکسته شده

تیکه های شیشه خورد شده    شیشه خورد شده

سیستم های نرده با شیشه لمینیت بدلیل فراهم آوردن ایمنی مناسب در بسیاری از محیطهای شلوغ همچون استادیوم های ورزشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

نرده شیشه ای لمینیت در استادیوم

نرده های شیشه ای در فروشگاه ها، مراکز خرید و فرودگاه ها باعث ایجاد احساس بازبودن فضا و بزرگتر بودن فضا در فضاهای عمومی بزرگ برای استفاده کنندگان می شود.

 

نرده شیشه ای در مرکز خرید

در فروشگاه های چند طبقه نیز باعث ایجاد دید مناسب در طبقات دیگر شده و فروشگاه ها بیشتر در معرض دید قرار می گیرند.

در فرودگاه ها از نرده های شیشه ای در کنار راهرو ها و پیاده رو ها استفاده می شود.

نرده شیشه ای مرکز خرید چند طبقه

 

از نرده شیشه ای با شیشه لمینیت در محیط های بیرون نیز استفاده می شود. در شرایطی که از لبه ها حفاظت نشود باید در انتخاب نوع طلق لمینیت توجه ویژه ای صورت پذیرد تا از بوجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

نرده شیشه ای در بالکن

 

در قسمت بعدی این مقاله درباره بار بر روی شیشه صحبت خواهیم کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *