مرکز نمایش های آیینی صبا پروژه بزرگ شهرداری تهران است که از سال ۱۳۸۲ طراحی آن آغاز شد. سال ۸۴ قراردادها برای ساختش منعقد شد اما تا صدور مجوز، آغاز آن طول کشید. در نهایت سال ۸۷ کلنگ پروژه به زمین خورد اما از سال ۹۵ با وجود حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تعطیل شده و امروز تکلیف پروژه‌ای ۱۵ ساله که تاکنون میلیاردها تومان برای آن خرج شده در هاله‌ ای از ابهام است.

مرکز نمایش های آیینی صبا کاری از دکتر فرهاد احمدی

 

مرکز نمایش‌های آیینی صبا پروژه‌ ای عظیم و بلند پروازانه بود که سال ۱۳۸۲ با نام مرکز تئاتر تجربی صبا توسط دکتر فرهاد احمدی طراحی شد. این طرح قرار بود در زمینی حدود ۶ هزار متر مربع در کنار خیابان شریعتی تهران و در بخشی از زمین‌های باقی مانده از باغ بزرگ قاجاری ملک توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا شود.

اطلاعات پروژه
ناممرکز نمایش های آیینی صبا
معماردکتر فرهاد احمدی
شرکت مشاوردفتر معماری فرهاد احمدی
پیمانکار و مجریفرهنگ مظفر
کارفرماشرکت توسعه فضاهای فرهنگی هنری شهرداری تهران
سال طراحی1382
سال ساخت1387
سال اتمام پروژهنامعلوم
نوع کاربریفرهنگی و هنری
متراژ6000 متر مربع
آدرستهران، خیابان شریعتی، بالاتر از ملک، روبروی مسجد نوریان
ظرفیت سالن اصلی500 نفر
ظرفیت سالن های دیگر800 نفر
تعداد سالن ها6 سالن نمایش با ظرفیت 800 نفر شامل پلاتو تمرین تئاتر، سالن تئاتر روحوضی، سالن تئاتر رو باز، دو بلک باکس نمایشی و سالن اصلی با ظرفیت 500 نفر
افتخاراتنخستین سالن نمایش دارای اکوستیک داینامیک در خاورمیانه

همکاری مشترک گروه فنی مهندسی اکسیدال و دفتر معماری دکتر فرهاد احمدی

تالار انتظار در این مرکز با جداره های شیشه‌ ای و تمام ‌شفاف از فضای سبز بیرون جدا ‌شده و درون آن بسیاری از فعالیت‌‌های آماده‌ سازی هر روزه اجرا، از قبیل چهره‌آرایی، تمرین روزانه و مشورت گروه بازیگران با کارگردان، هدایت ‌نور و صدا در اتاقک‌ های نیم‌ بسته شیشه‌ ای در منظر تماشاگران حاضر در تالار انتظار انجام می‌شود.

فواصل اتاق کارگردان، اتاق چهره‌آرایی، اتاق نورو صدا تا محل اصلی اجرا به ‌گونه‌ای طراحی شده که بازیگران و همکاران اجرا، مدام در تردد میان تماشاگران خواهند بود. بنابراین مفهوم حرکت، اولین نکته‌ ای است که از تماشای فضا به ذهن ناظر متبادر می‌شود.

سازه های شیشه ای به کار رفته در مرکز نمایش های آیینی صبا

در این مجموعه خدمات مختلفی در زمینه سازه های شیشه و فلز ارائه شده است. تمامی فعالیت های گروه فنی و مهندسی اکسیدال تحت نظر جناب آقای دکتر فرهاد احمدی به مراحل طراحی و اجرا رسیده اند.

سالن های اصلی و ورودی ها

شیشه های اجرا شده در قسمت کف سالن های اصلی و ورودی های سالن های نمایش که دارای زیر سازی فلزی و دیتایل اختصاصی جهت نور پردازی می باشند. کلیه شیشه ها در مرحله اندازه برداری به گونه ای برداشت و سفارش گذاری شده اند که خطوط مورد نظر کارفرما جهت هماهنگی سرامیک و شیشه رعایت شوند. همچنین در محل قرار گیری شیشه ها در کف به منظور جلوگیری از سر خوردن و لغزش شیشه ها از فوم های ضد سایش استفاده شده است. این فوم ها علاوه بر تحمل بارهای وارده و محافظت از شیشه ها مانع لغزش آنها نیز می شوند.

در بخش سالن نمایش رو حوضی کف شیشه ای اجرا شده بر روی سکوی نمایش تماما شیشه ای می باشند. این شیشه ها دارای ساختار تک جداره 3 لایه لمینت بوده که شامل 3 لایه شیشه 10 میلی متر و دو لایه طلق PVB به ضخامت 1.52 میلی متر می باشند. ضخامت کل شیشه ها 33 میلی متر می باشد.

دفتر های اداری و درب های شیشه ای مرکز نمایش های آیینی صبا

در قسمت دفتر های اداری این مجموعه طبق درخواست طراح از درب های شیشه ای مشجر و دستگیره های بلند اختصاصی استفاده شده است. دستگیره های این درب ها طبق طرح مورد نظر کارفرما توسط این مجموعه طراحی و تولید گردیده است. این دستگیره ها تماما از جنس استنلس استیل می باشند و دارای سه نقطه اتصال به شیشه هستند. کیفیت و ظرافت اجرا کاملا مورد تایید کارفرما قرار گرفته است.

ساختار تمامی درب های نصب شده از شیشه سکوریت مشجر به ضخامت 10 میلی متر و هر 4 لبه پرداخت دیاموند براق می باشد. در قسمت درب ها نیز جهت ایجاد تهویه طبیعی در قسمت پایین درب ها سوراخ هایی به فواصل منظم و قطر 50 میلی متر ایجاد شده است.

درب های شیشه ای سرویس های بهداشتی مرکز نمایش های آیینی صبا

کلیه یراق آلات تهیه شده در این قسمت جهت درب های وروی و درب های شیشه ای قسمت سرویس ها و ورودی ها از برند NHN ژاپن هستند. این یراق آلات دارای کیفیت و ماندگاری بسیار زیادی می باشند. همچنین در مرحله نصب از تخریب کمتر و دقت بالاتری برخوردار هستند.

 

جهت مشاهده سایر پروژه ها به اینجا مراجعه کنید.

هم چنین شما می توانید تمامی محصولات مجموعه اکسیدال را در اینجا مشاهده نمایید.

پروژه ویلای شخصی بابلسر
ویلای مدرن شهرک دریاچه آقای رحیمی تبار واقع در لواسان کاری از معمار سابین هوشی
ویلای خانه افرا واقع در لواسان کاری از ادیب خائیز رامتین طاهریان و استودیو راوی
پروژه ویلای شخصی واقع در لواسان کاری از دفتر و استودیو معماری مهندس کامران حیرتی
پروژه کارخانه سن ایچ - اکسیدال
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]
اکسیدال
  • آدرس دفتر

    قیطریه، خیابان روشنایی، خیابان بهار شمالی، کوی جلیل زاده، پلاک 6، واحد 4

  • آدرس شوروم

    تهران، انتهای اتوبان حکیم غرب، تقاطع لشگری، ساختمان کاردل